Smil eller skrid

Klumme af undertegnede fra Ekstra Bladet 21. juni:


Kender du det, at du handler ind og har en følelse af at være total ligegyldig for den, som betjener dig? Du lægger dine surt tjente penge i butikken, men den der burde sige goddag, få dig til at føle dig velkommen, måske inspirere dig til at købe nogle andre af butikkens varer, er fløjtende ligeglad med dig og de andre kunder. Og hvad med nede på benzintanken ved Borrevejle, hvor betjeningen tilsyneladende har fået at vide, at de IKKE skal komme varerne i poser for folk. Det skal man selv gøre, mens de står og kigger på en!
Jeg er helt sikker på, at alle i Danmark kender den følelse, for høj service er en yderst sjælden oplevelse i vores lykkelige lille land. Men den findes – det vil jeg komme tilbage til.

Hvorfor er vi egentlig så tilsyneladende ligeglade med fremmede? Vi er jo som regel flinke nok overfor vores venner, bekendte og familie. Hvis de kom ind i førnævnte butik, skulle de nok få smil, hilsner og kontakt. Er det fordi, vi betaler så høj skat, at vi ikke behøver være flinke – vi har jo betalt andre for at være det? Dem som tager sig af børnene, de unge, de gamle, de syge, de svage og så videre. Er det fordi at ingen vil stille sig under, og har en stærk modvilje mod at føje, andre? Vi er blevet så lige, at god service er pinlig underkastelse?
Er det fordi mannaen flyder frit ned i vores lommer? Ligegyldigt, hvordan betjeningen opfører sig overfor kunderne, kommer lønnen troligt ind på kontoen.

Hvem kan? Sushikæden Sticks ’N’ Sushi er formidable til at yde høj service. Men de lægger også uendelig meget energi og mange penge i at træne deres personale, sende dem på kurser og meget mere. Supermarkedskæden Irma kan. Her får man øjenkontakt ved kassen hver gang, bæreposerne bliver foldet ud, og man får en hilsen ”hav en god dag” med på hjemvejen.. Og det er ikke kun i den dyre ende, at god service trives. Jeg har hørt, at Faktafolkene er kommet med på vognen!

Når personalet opper sig til det yderste, oplever de også, hvor meget de får tilbage fra modtagerne. Det gamle ordsprog ”smil til verden, så smiler verden til dig” passer nemlig. Det er helt enkelt. Når du møder folk menneske til menneske – og det gør tjenerne på Sticks ’N’ Sushi og folkene i Irma og en del andre steder – så vækker du noget i dem. I starten føles det kunstigt, noget der er lært på et kursus. Men jeg vil sg. hellere have en overfladisk glad betjening end en dybsindig sur! Og når man først kommer i gang med smilene og hilsenerne, så begynder tingene at rulle videre af sig selv. Den anden dag havde jeg en skøn udveksling omkring byttepenge med en krølhåret kassemand i Irma!

Vi kunne overveje at genindføre drikkepenge som en reel del af lønnen. De som pakker vores varer ned ved kassen i supermarkedet, mens vi tager os af betaling og skrigende unger, får en femmer for det. Hvis de er ekstra søde, så bliver vi ekstra glade, og de får måske en tier. Eller hvad med service på tankstationen, som i gamle dage? Du får pudset vinduer og forlygter, checket dæktryk, påfyldt sprinklervæske, kølervæske og olie – mens benzinen bliver fyldt på. I mens sidder du i bilen og piller næse eller sender sms-beskeder til dine kære. Vi kalder Danmark for et servicesamfund. Måske er det på tide at retænke systemerne, gøre op med gamle slidte dogmer – og gå ind i højservice-samfundet? Det er jo ikke ledig arbejdskraft vi mangler!

Dette indlæg blev udgivet i Opråb. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>